هالة فاخر تتحدث عن سبب خلعها الحجاب.. "دا أكل عيشي وربنا غفور"

هالة فاخر: قلعت الحجاب عشان أشتغل دا أكل عيشي وربنا غفور رحيم

هالة فاخر  ، لميس الحديدي  ، تحدث الممثلة المصرية هالة فاخر يوم أمس الثلاثاء 27 سبتمبر 2022 ، عن كواليس قرارها بارتداء الحجاب لفترة ،قبل سنوات ، وكيف كان عملها عند لجوؤها للبس الباروكة بالتمثيل لمدة انتهت ، وبعدها قامت بخلع الحجاب تماما.

وقالت هالة فاخر خلال استضافتها في برنامج "كلمة أخيرة" لمقدمته الإعلامية لميس الحديدي عبر قناة: " ON أنا حسيت إني عايزة أتحجب، ولا حد أثر عليا ولا حضرت دروس دينية، اتحجبت وكنت قبل ما اتحجب روحت الحج ورجعت بقى يعني بس بصراحة أنا قعدت محجبة كذا سنة.. كان 4 أو 5 سنين كده.. بعد اشتغلت بالباروكة لإن الشغل بقى محدود وأنا لا وارثة ولا حاجة مفيش فلازم انزل اشتغل”.

33.png
 

وردت هالة فاخر إذا كانت قد استشرت أحد الشيوخ وهل اقتربت أكثر من الفنانات المحجبات في تلك الفترة؟ قائلة : "ده كان شيء بيني وبين ربنا بدون الرجوع لأي حد، ومفيش فنانة حاولت تاخدني دروس دينية، لكن في بعض الحالات كنت أستشير الفنان مجدي إمام لإنه معتدل جدا".

dddjdjdjj.webp
وتابعت هالة فاخر : “ “الأول لما سمعت إن الباروكة بدل الحجاب أهو تلكيكة.. وده مش صحيح طبعًا قولت طيب زي بعضه هشتغل بالباروكة شوية وبعد كده لقيت إنها ما هو يا تتحجبي يا ما تتحجبيش الباروكة بتحلي أكتر.. وكنت في الفترة دي عندي لخبطة ما بين إن أنا اتحجبت وما بين أقلع الحجاب ما أنا لازم أقلع الحجاب عشان أشتغل وربنا غفور رحيم. أنا مش بقلعه مثلًا عشان انزل اشتغل في حاجة تانية فجت كده يعني”.

وروت هالة فاخر صعوبة قرارها في خلع الحجاب: “عارفة لما تحسي إن انتي نازلة الشارع وانتي مش مكملة لبسك.. قعدت فترة كده.. يعني قعدت فترة لما انزل في حاجة.. حاسة إن أنا عريانة وبعد كده أنا أصلًا أصلًأ ولا بلبس cut ولا كده فحسيت إن الحكاية يعني”.

ويشار إلى أن هالة فاخر يعرض لها مسلسل "طير بينا يا قلبي" عبر قناة ON .

المصدر : وكالة سوا-وكالات

اشترك في القائمة البريدية ليصلك آخر الأخبار وكل ما هو جديد