حسين فهمي يتحدث عن مهرجان القاهرة .. موعد وشروط اللبس

الممثل المصري حسين فهمي

أعلن رئيس مهرجان القاهرة السينمائي الدولي السنوي، الممثل المصري حسين فهمي، يوم أمس الأربعاء 31 أغسطس2022،عبر فيديو على القناة الرسمية على تطبيق يوتيوب ،عن شروط ااختيار الفنانين ملابسهم.

وأكد أن موعد الدورة الـ44 من المهرجان في الفترة من 13 إلى 22 من شهر نوفمبر لعام 2022، الذي ينعقد في مدينة القاهرة في مصر .

شروط حسين فهمي لملابس الفنانين في مهرجان القاهرة:

ونوه الممثل حسين فهمي في الفيديو على الالتزام بزي معين، مثل باقي المهرجانات العالمية، وقال: "لما جيت المهرجان لقيت كل واحد بيلبس اللي هو عايزه، لا عيب، أنا لما بستقبل حد في بيتي بحلق دقني وبغير هدومي مش بقابله بالبيجاما".

وأكد فهمي أنه يجب على جميع الحضور الالتزام بزي رسمي قائلا: "هنلبس كويس والستات تلبس لطيف".

وعقب فهمي على سلوكيات الفنانات في ارتداء ملابس المهرجانات تطورت، وقال حسين فهمي: "الموضوع تطور أكتر ما أنا كنت متخيل، فانتهى الأمر لوريني يا حبيبتي كده الفستان طب لفي كده هو مين عمل التسريحة واسمه إيه الكوافير، مش هو ده المهرجان.

وأضاف رئيس مهرجان القاهرة عن شروط ارتداء ملابس المهرجان: "لازم كلنا نلبس الدريس كود، فورمال، الخاص بكل المهرجانات الدولية، إحنا بنسافر ونشوف بره الأمور وضعها إيه.. وده أمر طبيعي.. إنّ شاء الله الناس تلبس كويس وشيك، وهيبان إنه مهرجان قيم جدا" .

المصدر : وكالة سوا- رؤيا

اشترك في القائمة البريدية ليصلك آخر الأخبار وكل ما هو جديد