جوال

تفاصيل قصة شهد أحمد الفتاة المصرية المفقودة في الإسماعيلية - شاهد

شهد احمد

شهد احمد


القاهرة - سوا

دعا العشرات من النشطاء بمواقع التواصل الاجتماعي في جمهورية مصر العربية، يوم الجمعة 8 نوفمبر 2019، إلى المساعدة في البحث عن الفتاة شهد أحمد التي فقدت آثارها في محافظة الإسماعيلية خلال الساعات القليلة المنصرمة ولم يتم العثور عليها بعد.

وكتبت الناشطة سمر عبر (تويتر): يا جماعة بعد اذنكم صاحبتي (شهد أحمد) مفقوده من امبارح في اسماعليه، "محدش" يعرف عنها حاجه في كليه صيدله جامعه قناه السويس، كانت تعبانه شويه امبارح ياريت اللي شافها او لمحها يبلغنا واللي ميعرفش ريتويت لو سمحتم.

فيما قالت مي أحمد : "فين الأمان فيكى يامصر كل يوم اختفاء فتاة او شاب مصرى واهلهم غير عارفين عنهم اى حاجة ولا فين اراضيهم والله بقينا نخاف نخرج لكلياتنا لمدارسنا لاعمالنا"، متسائلة : "إلى متى السكوت ياشعب، ده احنا بقينا حتى تخاف نتكلم نعبر عن اوجعنا".

وقالت ناشطة أخرى عن شهد أحمد : "يارب احفظها من اي شر يارب يرجعك لينا بخير عمري متخيلت ان تسمع حاجه دي كدا عن حد قريب مني يارب يحميكي من كل شر".

ونشر شاب يدعى "تيربو" في تويتر بعض الصور للفتاة المفقودة، وعلق عليها : "شهد احمد كمال من العريش تانيه صيدله جامعه قناه السويس مختفيه، ياريت اللي شفها او يعرف عنها اي حاجه يقول (..) يا جماعة يمكن نوصل لأي حاجه ونطمن اهلها ربنا يطمنا عليها وترجع لاهلها بالسلامه".

فيما ذكرت "نيارا" في "تويتر" أنها لا تعرف الفتاة شهد أحمد ولم تسمع عنها من قبل أي شيء، مستدركة : "لكن حرقة قلب أصحابها وأهلها عليها، حرقت قلبي، ربنا يرجعها لأهلها وأصحابها بالسلامة، ويارب ما يشوفوا حاجة وحشة فيها". وفق تعبيرها.


الأخبار الأكثر تداولاً اليوم